ゲームコースについて

コースの目的

東京藝術大学大学院映像研究科では、ゲームを中心とした制作・研究を行うことができるゲームコースを開設しました。このコースでは、ゲームを芸術の一分野として捉え、研究や作品制作を通してゲームの可能性や映像表現のフィールドを広げることに貢献することを目指しています。また教育や医療分野での社会的な課題に対しても、ゲームを通した新しいアプローチで取り組んで行きます。

カリキュラム

ゲームコースは、大学院映像研究科修士課程のアニメーション専攻およびメディア映像専攻の入学者の中から、希望者が履修します。1年次前期に履修を決定したあと、後期から2年次にかけて講義や演習があります。また1年次と2年次の終わりに作品展示を行います。講義や演習では、産業界からの講師やメンターによる指導を積極的に取り入れています。

南カリフォルニア大学との連携

文部科学省「大学の世界展開力強化事業~米国等との大学間交流形成支援~」(2018〜2022年度)での課題採択を受け、南カリフォルニア大学(USC)映画芸術学部インタラクティブメディア&ゲーム学科、メディアアート+プラクティス学科と連携して、インターネットを活用した教育を積極的に行っていきます。

About Our Game Course

Purpose

In the Tokyo University of the Arts Graduate School of Film and New Media, the Game Course was established to pursue games production and research. Games are considered as a comprehensive art and their study and creation processes as contributors in expanding the potential of games and the field of filmic expression. An innovative approach to such societal areas as education and medicine by utilizing games is also investigated and encouraged.

Curriculum

Those who enter the Department of Animation or New Media at the Graduate School of Film and New Media have the opportunity to enroll in the Game Course. They will decide to join during the first semester of their first year as master’s students, then participate in lectures and practices from the second semester to the end of the second year when they receive their degree. All the students will exhibit their projects at the end of each school year. We actively invite professionals from the industry to act as lecturers and mentors in the instructions and workshops.

Collaborating with the University of Southern California

The Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology selected Tokyo University of the Arts for the Inter-University Exchange Project (2018-2022) and is supporting the collaboration program “Japan-US Educational Initiative on Creating Games as a Comprehensive Artistic Practice” between Tokyo University of the Arts and the University of Southern California, School of Cinematic Arts, Interactive Media & Games Division and Media Arts + Practice. This collaboration involves students from both universities building games in teams and the educational and productive use of the internet.